Udala lanean ari da Sarasate pasealekua berrurbanizatzeko proiektu batean, erdigunea eta Zabalgunea lotuko dituen gune irisgarria, irekia eta iragazkorra sortzeko

Udala lanean ari da Sarasate pasealekua berrurbanizatzeko proiektu batean, erdigunea eta Zabalgunea lotuko dituen gune irisgarria, irekia eta iragazkorra sortzeko
Proiektuak pasealekua eraldatzeko 2019an egin zen Ideia-lehiaketan hautatutako hiru proposamenak ditu oinarri
Plano

 

Iruñeko Udalak lanean jarraitzen du Sarasate pasealekua berrurbanizatzeko proiektuan. Aurreikusitako eraldaketa gune ireki eta irisgarria sortzeko hirigintza-kontzeptutik abiatuta jorratzen ari da, Alde Zaharraren eta Zabalgunearen arteko komunikazioa eta iragazkortasuna ahalbidetzeko. Azken batean, xedea da espazio horren tradizio historikoa eta XXI. mendeko berrurbanizazio baten hobekuntzak uztartzen dituen egonleku bat sortzea herritarrentzat, gaur goizean Hirigintza Batzordean jakinarazi den bezala.

3 proposamen hautatu ziren Sarasate pasealekua eraldatzeko 2019an egin zen Ideia Lehiaketan. Ramón Garitano 'Zapateando', Luis Beriain Sanzolen 'ZIP' ("ZIP" proposamena) eta 'Ularguiren eta Asociados Arquitectos SLPren “pasealeku bat hiru plazarekin' proiektuek apustu egiten zuten eremua oinezkoena bihurtzearen alde eta zirkulazioa Zabalgunetik gertuen dagoen aldera aldatzearen alde, bai eta Foruen monumentuaren balioa handitu eta pasealekuaren lotura ondoko eremu eta kaleekin handitzearen alde ere.

Lehiaketaren ondoren, Iruñeko Udalak, espazioaren berezitasuna eta garrantzia kontuan hartuta, berrurbanizazio-proiektua Proiektu eta Obretako, Mugikortasuneko eta Jasangarritasuneko Alorreko udal-zerbitzu teknikoekin batera garatzea erabaki zuen. Halaber, eremua eta ondoko kaleak aztertu ondoren (Alhóndiga, Vínculo, García Castañón eta Fernández Arenas), Lizarra kaleraino zabaldu da jarduketa, eta horrela oinezko-izaera lehenetsiko duen gune zabala sortuko da.

Iruñerriko Mankomunitatea elkarlanean arituta, jarduketak hartzen dituen kaleetako sareak berrituko ditu. Proiektua idazteko prozesuan, egileak lankidetzan eta komunikazioan ari dira hainbat udal-alorri lotutako zerbitzuekin (Lorategiak, Argiteria, Garbiketa, Mugikortasuna, Kultura edo Herritarren Segurtasuna), Iruñerriko Mankomunitatearekin (Hiri-garraioa eta Taxiak, Hondakinak eta Azpiegiturak), enpresa hornitzaileekin eta beste erakunde batzuekin, hala nola Nafarroako Gobernuarekin, Correosekin eta ONCErekin, irisgarritasuna azter dezaten.

Oinezko-iragazkortasuna

Berrurbanizazio-proiektu horretan lantzen diren ildo estrategikoen arabera, beharrezkoa da erdiko pasealekuaren alde banatan dauden zuhaitz handien lerrokadurei eustea; izan ere, jarraitutasuna ematen dute eta Taconerako aldearekin lotzen dute, historikoki gertatu den bezala. Horrela, pasealekuaren boulevard-kontzeptua indartzen da, oinezkoen erdiko aldeari lorategidun parterren bidez eutsiz, zuhaitzen lerrokaduraren azpian. Zuhaitz-lerrokadura horiek Udal Katalogoaren babespean daude.

Hala ere, gaur egungo fisionomiarekin eta aldameneko kaleen egiturarekin, pasealekuak ez du oinezkoen zeharkako iragazkortasunik, eta iparraldetik hegoaldera zeharkatzeko espazio batzuk baino ez ditu; gainera, parterreetako landaredia ikus-hesiak dira, eta ez dute uzten espazioa osotasunean hartzen. Iruñeko Udala eta Proiektuetako, Mugikortasuneko eta Jasangarritasuneko Alorreko teknikariak gaur egun jorratzen ari diren jarduketaren helburua espazio horren ezaugarrien balioa handitzea da.

Zirkulazioa pasealekuaren hegoaldera

COVID-19aren pandemiak eraginda 2020an oinezkoen gunea handitzeko egin ziren jarduketek zirkulazioa kendu zuten pasealekuaren iparraldean, Alde Zaharretik hurbilen dagoen eremuan, eta hegoaldera lekualdatu ziren hiri-garraioaren eta taxien geralekuak, edukiontziak eta erreserbatutako aparkalekuak, hiru proposamen irabazleek planteatu zuten bezala. Hegoaldeko egungo galtzada ere kota bakar batean dago eta, horrela, eremu horretako ibilgailuen mugikortasuna ahalbidetzen du, herritarrek behar eta eskatzen dituzten erabilerekin bat. Halaber, geralekuak atondu dira zirkulatzen duten lau autobus-lineetarako eta taxietarako. Mantendu dira hiru edukiontzi-bateriak eta erreserba-plazak, mugikortasun urriko pertsonentzat, Postetxe eta Parlamenturako. Jarduketak hartzen dituen Bigarren Zabalguneko kaleak plataforma bakar batean ezartzen dira.

Iparraldeko galtzadaren eremuak erdiko eremuarekiko duen kota-aldea berdintzeko, egonleku informaltzat aurkeztutako harmaila-eskailera batzuk erabili dira, bidenabar egituratuz oinezkoen eta bizikleten edo larrialdietako ibilgailuen zirkulazioko funtzio anitzeko espazio librerainoko trantsizioa. Koten arteko aldeak eta zuhaitzak mantentzeko beharrezkoak diren parterreak egoteak egiten dute beharrezko harmailen sistema hori sortzea iparraldeko aldean. Oinezkoen joan-etorrietarako zabalera bat errespetatu da fatxadetatik gertu dagoen aldean, zeina Alde Zaharreko zoladuraren muga gisa eratu baita. Halaber, zerbitzugune bat prestatu da terrazak, bizikleten aparkalekuak, komunak eta, noizean behin, parterreak jartzeko, hiri-espazioa naturalizatzen lagundu ahal izateko.

Foruen monumentuaren inguruko eremua libre geratzen da, eta presentzia eta protagonismo handiagoa ematen zaio, zoladura berriaren bidez indartuta. Era berean, San Nikolas elizaren ingurua duinago eta libreago geratzen da, Sarasate pasealekutik Alde Zaharrera sartzeko gune nagusi bihurtuta. Jarduketetako materialei dagokienez, pasealekuaren iparraldeko espaloian kalkarenitak baino ez dira erabiliko, eta, horrela, jarraipena ematen zaio Alde Zaharra oinezkoentzat bihurtzeko erabilitako material-motari, granito beltzak parterren ondoko guneetan erabiliko dira, eta Gazteluko plazako tonalitate bereko granitoa, jarduketaren gainerakoan.

¿Te ha sido útil esta página?