Bide-istripuen kopurua % 2,8 igo zen 2023an, ia 3.000 istripurekin, hildakoen eta zaurituen kopuruak txikitu ziren arren

Bide-istripuen kopurua % 2,8 igo zen 2023an, ia 3.000 istripurekin, hildakoen eta zaurituen kopuruak txikitu ziren arren
Iaz harrapatuta hildako bat erregistratu zen, 491 zauritu arin izan ziren eta 63 zauritu larri

seguridad vial tráfico

2023 urtean 2.996 zirkulazio-istripu izan ziren Iruñean, 2022an baino % 2,8 gehiago, 2.913 gertatu baitziren orduan. Istripu horien ia % 80an (2.369) ibilgailuak izan ziren tartean, 285 istriputan ziklomotor edo motozikletak, 178tan bizikletak, 62tan pertsonen mugikortasunerako ibilgailuak eta 102 harrapaketak izan ziren. Istripu horiek hildako pertsona bat, 491 zauritu larri eta 63 zauritu larri utzi zituzten, gaur goizean Lehendakaritza Batzordean jakinarazi dutenez.

2022arekin alderatuta, heriotza- eta kaltegarritasun-tasak murriztu egin dira. Lau hildakotik batera igaro da, 68 zauritu larritik 63ra eta 584 zauritu arinetik 491ra. Hobekuntza hori gorabehera, azken hamarkadako istripu-tasen joerak gora egiten jarraitu du, eta urtero egin du gora, 2020an izan ezik, pandemiaren eta zenbait hilabetetan ezarri ziren zirkulazio-murrizketen ondorioz. 2014an 2.145 istripu gertatu ziren, iazko 2.996ekin alderatuta % 39,6 gehiago. Kaltegarritasuna, berriz, murriztu egin da: zauritu arinen kopurua 2014ean 673 izatetik 2023an 491era murriztu da, nahiz eta zauritu larrien kopuruak 38tik 63 gora egin duen. Hamarkada honetan hildakoen kopurua aldakorra izan da; 2017an eta 2018an 5 izan ziren eta 2020an ez zen hildakorik izan hiriko bide eta kaleetan. 

Larri zauritutako pertsonen kopurua  bi gurpileko ibilgailuak (motozikletak, ziklomotorrak eta MPI ibilgailuak) erabiltzen dituzten pertsonen kaltegarritasun-tasa handitu izanari zor zaio. Larri zauritutako pertsona horiek20 oinezko, 18 ziklista, 14 motori-gidari, MPIen 6 gidari eta beste inguruabar batzuetan zauritutako beste 5 izan ziren 2023an. Aitzitik, lesio arinek behera egin dutela ikusten da, oinezkoen artean zauritutako pertsonen kopuruak behera egin duelako (66, 2023an, eta MPIak, 28, iaz). Hala ere, txirrindularien istripu-tasa (94 pertsona arin zauritu ziren) eta motorzaleena (105, iaz) altu mantendu dira.

Eguneratutako azken datuen arabera, Iruñean 124.032 ibilgailu daude, 2015ean baino % 5,6 gehiago, orduan 117.390 baitzeuden. Urte horietan, turismoen kopurua % 6,5 hazi da, eta motozikletena eta ziklomotorrena % 7,5. Bizikleten eta mugikortasun pertsonaleko ibilgailuen kopuruak ere nabarmen egin du gora, batez ere patineteenak. Bi garraiobide horien erabilera 2019tik hona % 4,5 handitu dela kalkulatzen da.

Harrapaketek behera egin dute, nahiz eta pertsona bat hil den
Iaz, 102 harrapaketa erregistratu ziren Iruñean, 2022ko 125en aldean % 18,4 gutxiago. Pertsona bat hil zen irailean Oliveto Condearen kalean pasabide semaforodun batean harrapatuta. 2023an, 20 pertsona larri zauritu ziren eta 61 arin. Abuztuan eta azaroan 13 eta 12 harrapaketa erregistratu ziren, hurrenez hurren. Datuek hilkortasun- eta kaltegarritasun-tasan jaitsiera izan dela erakusten dute aurreko urtearekin alderatuta, orduan 2 pertsona hil, 20 pertsona larri zauritu eta 95 arin zauritu baitziren.

Hamar harrapaketatik lau (erregistratutako 102etatik 44) semafororik gabeko oinezkoendako pasabideetan gertatu ziren. Beste 23 espaloietan eta oinezkoendako bideetan gertatu ziren, 15 galtzadan, 13 pasabide semaforodunetan eta 7 beste toki batzuetan. 2023an gertatutako harrapaketen ia erdia (45 harrapaketa) deskuiduengatik eta/edo aurreikuspen faltagatik gertatu ziren. 17 kasutan, harrapaketaren arrazoia oinezkoak behar bezala ez gurutzatzea izan zen, eta beste 15etan, oinezkoen lehentasuna ez errespetatzea. 

102 harrapaketetatik 68tan autoak ziren tartean, 12tan bizikletatak, 9tan furgonetak, 6tan motozikletak, 3tan autobusak, beste 3tan egokitutako ibilgailu mistoak eta 1ean MPIa. Azken urteetako datuen arabera, emakumeek gizonek baino % 30 harrapaketa gehiago jasaten dituzte. Harrapaketen % 55 24 urtetik beherako eta 65 urtetik gorako pertsonen artean gertatzen dira. 

Bizikleten, motorren eta MPIen istripu-tasak
Bizikleten istripu-tasak gora egiten jarraitzen du 2016az geroztik. Bizikletak tartean daudela gertatutako istripu gehienak oinezkoen lehentasuna ez errespetatzeagatik edo oinezkoendako pasabideak bizikletatik jaitsi gabe igarotzeagatik gertatzen dira. 2023an bizikletak tartean zeudela gertatutako 178 istripuetan, 18 pertsona larri zauritu ziren eta 93 arin. 2022an 172 istripu erregistratu ziren, eta 12 pertsona larri zauritu ziren eta 98 arin. 

Gora egiten jarraitzen dute halaber Mugikortasun Pertsonaleko Ibilgailuak tartean daudela (MPI) gertatzen diren istripuak, azkeneko urtean 73tik 62ra jaitsi badira ere. 2023an, istripu horietan 6 pertsona, aurreko urtean baino bat gehiago, larri zauritu ziren eta 28 zauritu arin izan ziren, 2022an baino 22 gutxiago. Nolanahi ere, 2018an eta 2019an kaleetan eta galtzadetan MPIak agertu zirenetik, 2023a izan zen tartean MPIak zirela istripu gehien izan ziren bigarren urtea. MPI horien istripu-tasaren arrazoi nagusia oinezkoen pasabideen ondoan dauden bizikletendako pasabideak zeharkatzen ari direnean beste ibilgailu batzuek kolpatzea izaten da. 

Motozikletekin eta ziklomotorrekin izandako istripuei dagokienez, iaz gora egin zuten, 250etik 285era, % 14 gehiago, eta azken hamarkadako kopururik handiena jo zuten. Mota horretako istripuek gora egin duten arren, kaltegarritasunak behera egin du 97 zauritu arin eta 13 larri izan baitira, 2022an izan ziren 101 arin eta 22 larriekin alderatuta. Istripu horien arrazoi nagusiak deskuidua edo gidatzerakoan aurreikuspen-falta dira. Ohiko beste arrazoi batzuk errei-aldaketak eta aurreko ibilgailuekiko segurtasun-tartea ez gordetzea dira. 

Istripuen eta harrapaketen puntu beltzak
Bide-istripu gehien gertatzen diren hiriko puntu beltzak nahiko egonkor mantendu dira azken urteotan. 50 kilometro orduko abiadura-muga eta hainbat zirkulazio-errei dituzten Iruñeko bide nagusiekiko elkarguneak izaten dira. Honako hauek dira: Vianako Printzearen plaza (72 istripu 2023an), Merindadeen plaza (27 istripu), Nafarroako etorbideko hainbat tarte, batez ere, Sanduzelaiko biribilgunea (34 istripu), Biurdana kaleraren eta Olivako Monasterioaren kaleen arteko biribilgunea (32 istripu) eta Iñigo Arista kalearen elkargunea (31 istripu). 

Harrapaketei dagokienez, iazko puntu beltzak honako hauek izan ziren: Monjardín kalea (14. zenbakiaren eta Sarrigurengo errepidearen artean), Miluze kalearen eta Barañaingo etorbidearen arteko biribilgunea, Irunlarrea kalearen eta Barañaingo etorbidearen arteko biribilgunea eta Nafarroa Behereko etorbidearen ingurua, Vianako Printzearen eta Merindadeen plazen arteko tartean eta inguruko kaleetan. Harrapaketak gertatzen diren puntu beltz horiek semafororik gabeko oinezkoendako pasabideak dira gehienetan. Zenbait kasutan gurutzatzeko orduan oinezkoen arreta-falta ere antzeman da, ez baitute egiaztatzen lehentasuna izan ala ez arriskurik gabe gurutzatzen ahal duten. 

¿Te ha sido útil esta página?