2018. urtea hiriaren Turismoko 2017-2019 aldiko Plan Estrategikoarekin hasi zen, zeina sei ekintza-ildotan egituratuta baitago: Gobernantza, Helmuga egituratzea, Helmugako informazioa, Jasangarritasuna, Produktua eta Marketina. Dokumentuak berak definitzen ditu Turismo Zerbitzuaren lan-helburuak. Horien artean, Iruñeko irudi turistikoaren posizionamendua zehaztearen garrantzia nabarmentzen da, bai helmuga propio gisa hiri estrategiaren barruan, bai Nafarroako turismoaren irudi orokorrean integratuta. Sanferminak alde batera utzita, hiriaren marka-irudi bat eskatzen da jasangarritasunean, bizi-kalitatean (ongizatea, osasuna eta irisgarritasuna), gastronomian, berrikuntzari lotutako tradizioan, garapenean eta nazioartekotzean, eta soziabilitate-, harrera- eta abegi-balioetan oinarritutako turismoari begira.
Ildo horretan, Iruñeari nortasun bereizia eman nahi zaio, bere elementu identitarioetan oinarrituta, lehiakortasun turistikorako faktore gisa. Horretarako, sanferminen rola, elementu bakar, unibertsal eta bereizle gisa, berrikustearen aldeko apustua egin da; eta festaren turismo-estrategia eta urte osoan zehar produktua mantentzeko lana zehazteko beharra planteatzen da. Jaiaren ospea hobetzearen alde lan egitea eta gastronomia, lorategiak eta Donejakue bidea bezalako beste baliabide batzuk txertatzea azpimarratzen du planak.
2018an bi bilera egin ziren Sanferminetako Mahaiaren barruan, eta hiriko 7 turismo-elkarte bertaratu ziren. Gastronomia Mahaiaren barruan ere hiru bilera egin ziren, eta hiriko 7 turismo elkartek hartu zuten parte. Eta, azkenik, Ostatuen Mahaian, hiru bilera egin ziren, eta horietan 10 enpresa parte-hartzaileri egin zitzaien parte hartzeko deia.
Bestalde, Osasun Klusterrak eta Mice Mahaiak lehendik zituzten mahaietan jarraitu zen lanean. 2018ko azaroan, Mice mahaia berrantolatzeko prozesuari ekin zitzaion.
Honako proiektu hauek abiarazi ziren:Turismo-elkarteendako laguntzen deialdiak aldaketa handiak izan zituen 2017-2018 aldian, turismoa sustatzeko jarduerak egiteari dagokionez, aurreko urtearekin alderatuta, 2017-2019ko Iruñeko Turismoko Plan Estrategikoaren helburuetara egokitzeko. 2017-2018ko deialdira 7 elkarte aurkeztu ziren, 31 jarduerarekin, guztira, eta horietatik 10 ezetsi ziren. Onartutako gastu guztiak 146.650,22 eurokoak izan ziren, eta aurreikusitako diru-sarrerak kendu ondoren, defizita 89.745,32 eurora iritsi zen. Guztira, 31.088,60 € banatu ziren.
Alde Zaharreko Udal Plana eta BEBPB aldatzeko arau-zirriborroa otsailaren 1ean onartu zen Osoko Bilkuran. Herritarren parte-hartze prozesu bat egin zen, eta, bertan, auzo-elkarteek, merkataritza-elkarteek eta turismo-elkarteek hartu zuten parte. 2018. urtearen amaieran, Osoko Bilkuran onartzeke zegoen arau-proposamena.
Legez kanpoko eskaintzaren aurka borrokatzeko asmoz, azterketa bat egin, eta legez kanpoko 50 ostatu turistiko baino gehiago hauteman ziren. Informazio horrekin salaketa bat aurkeztu zitzaion Nafarroako Gobernuari 2018ko abenduaren 23an.
Respecto a la señalización turística se realiza un estudio de señalización interpretativa que afecta principalmente a espacios BIC. No se ejecuta a la espera del visto bueno de Príncipe de Viana.
Seinaleztapen turistikoari dagokionez, batez ere KIO espazioei eragiten dien interpretazio-seinaleztapenaren azterketa bat egin zen. Ez zen gauzatu, Vianako Printzearen oniritziaren zain.
PARKING AUTOCARAVANAS. PAMPLONA. Inicio jul 2017 | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
RECAUDACIÓN 2018 | OPERACIONES 2018 | PLAZAS: 33 | ||||||
TELPARK | CAJEROS +TC | TOTAL | TELPARK | CAJEROS +TC | TOTAL | OCUPACIÓN | ||
ENE 18 | 8,00 | 1.438,00 | 1.446,00 | 2 | 145 | 147 | 14,37% | |
FEB 18 | 40 | 1.544,00 | 1584,00 | 12 | 156 | 168 | 16,42% | |
MAR 18 | 54,00 | 3.556,00 | 3.610,00 | 11 | 332 | 343 | 33,53% | |
ABR 18 | 48,00 | 4.830,00 | 4.878,00 | 7 | 475 | 482 | 47,12% | |
MAY 18 | 74,00 | 5.868,00 | 5.942,00 | 16 | 554 | 570 | 55,72% | |
JUN 18 | 48,00 | 4.808,00 | 4.838,00 | 2 | 457 | 459 | 44,87% | |
JUL 2018 | 48,00 | 10.028,00 | 10.076,00 | 5 | 684 | 689 | 67,35% | |
AGO 2018 | 2,00 | 10.204,00 | 10.206,00 | 1 | 1.029 | 1.030 | 100,00% | |
SEP 2018 | 12,00 | 7.294,00 | 7.106,00 | 6 | 709 | 715 | 69,89% | |
OCT 2018 | 20,00 | 6.302,00 | 6.322,00 | 1 | 602 | 603 | 58,94% | |
NOV 2018 | 16,00 | 3.790,00 | 3.806,00 | 1 | 360 | 361 | 35,29% | |
DIC 2018 | 52,00 | 4.834,00 | 4.886,00 | 15 | 467 | 482 | 47,12% | |
TOTAL 2018 | 404,00 | 64.496,00 | 64.900,00 | 79,00 | 5.970,00 | 6.049,00 |
Turismo-elkarteendako laguntzen deialdiak aldaketa handiak izan zituen 2017-2018 aldian, turismoa sustatzeko jarduerak egiteari dagokionez, aurreko urtearekin alderatuta, 2017-2019ko Iruñeko Turismoko Plan Estrategikoaren helburuetara egokitzeko. 2017-2018ko deialdira 7 elkarte aurkeztu ziren, 31 jarduerarekin, guztira, eta horietatik 10 ezetsi ziren. Onartutako gastu guztiak 146.650,22 eurokoak izan ziren, eta aurreikusitako diru-sarrerak kendu ondoren, defizita 89.745,32 eurora iritsi zen. Guztira, 31.088,60 € banatu ziren.
Creacity egitasmoaren esparruan, Turismo Zerbitzuak hiru hirietako (Iruña, Baiona eta Hondarribia) liburuxka turistiko komun baten lanketan hartu zuen parte. Produktu turistikoan oinarritutako bisita gidatu bat egin zen Iruñeko harresietara, eta produktu turistiko merkaturagarri bat garatzeari ekin zitzaion, non hiru hirietara bisitak egitea barne hartzen baita. Produktu turistiko hori garatzeko, beste hirietako produktu turistikoa prestatzeko eta ezagutzeko jarduerak egin ziren, sektore hartzaileari zuzenduta. Bisitak egin ziren Baionara eta Hondarribira. Iruñeak Baionako Xingarraren Azokan eta Hondarribiko tokiko produktuaren azokan parte hartu zuen. Horrez gain, proiektua koordinatzeko bileretan hartu zuen parte. Creacity proiektuaren barruan, «Harresia kantatu, kontatu eta dastatu» bisita gidatu berri bat sortu zen, harresiaren historia ikuspegi historiko, arkitektoniko eta sozial batetik kontatzea helburu duena, betiere espazioa Hondarribiko eta Baionako hiriekin lotuz. Hiru bisita egin ziren udan. Horrez gain, dinamizazio-jarduerak egin ziren harresiaren inguruan: karrikadantzak uztailaren bigarren hamabostaldian, eta «Harresia kandelen argitan» jarduera, Virgen de la O plazan.
Proiektua koordinatzeko eta Iruñeko Donejakue Bidearen Interpretazio Zentroa egokitzeko obraren jarraipena egiteko bileretan parte hartu zuen Iruñeak. Jacob@ccess proiektuaren esparruan, Ultreia, Donejakue Bidearen Interpretazio Zentroa, martxan jartzeko behar diren obrak egin ziren. Kultura pertsona guztiei hurbiltzea da zentroaren helburua, irisgarritasun unibertsala landuz.
Proiektua abiarazteko bileretan hartu zen parte.
2018an, aldatu egin zen hitzarmenaren enuntziatua, eta amaitu egin zen administrazio-izapidetzea. Hitzarmena 9 enpresa gehiagok sinatu zuten, eta, guztira, 29 enpresa daude atxikita. 339 txartel jaulki ziren. Turismo Zerbitzuko, turismo-bulegoko, edikuluetako eta abarretako euskarri guztietan ekin zitzaion komunikazioari. Halaber, flyer batzuk jarri ziren proiektuari atxikitako establezimenduetan.
2018an, hiriko parkeen eta lorategien balorizazio turistikoari buruzko azterlan bat egin zen. Produktua garatzeko ildoak ezarri ziren, eta produktu berri hori garatutako sustapen-euskarri guztietan sartu zen.
2018an, Turismo Zerbitzurako komunikazio-plan bat definitzeko egin zen lan. Hasteko, kontaketa, produktuak eta haien ezaugarriak zehaztu ziren, bai eta bitartekoak eta 2019ko ekintzen egutegia ere. ANIMSArekin elkarlanean, Turismo zerbitzuaren webgunearen edukia landu zen, eta webgune hori udalaren www.pamplona.es/turismo webgunean sartu zen. Urteko lehen seihilekoan, sanferminoficial.com webgunearen informazio turistikoa hobetzeko ekarpenak egin ziren.
Zatoz Iruñera marka garatu zen. Apirilean egin zen markaren aurkezpena sektorearen eta hedabideen aurrean. Ondoren, mezuak, kontaketa, produktuak, produktu bakoitzaren kontaketa eta markari lotutako balioak garatzen jarraitu zen. Elkarte sektorialen aurrean aurkeztu zen urteko azken hiruhilekoan.
Aldaketa sakona egin zen turismo-bulegoko eta San Bartolome gotorlekuko bisitariendako Informazio Zerbitzuaren eskudantzietan, 2017. urtearen amaieran egindako lizitazioaren ondorioz, zeina, azkenean, 2018. urtean ebatzi baitzen. Lehenik eta behin, San Bartolome gotorlekuak turismo-bulego funtzioak beteko ditu. Turismo-bulegoak funtzio gehiago garatzen ditu komunikazioan, merkaturatzean eta PIC txartelaren sustapenean, eta horrek bultzada handia ematen dio zerbitzuari eta haren eraginkortasuna hobetzen du. Horren ondorioz, handitu egin dira tokiko harrerako turismo-enpresek partikularrei egindako bisita gidatuak, eta nabarmen hobetu da komunikazioa.
2018an zehar, Iruñeko Udaleko Turismo Bulegoak 126.509 turistari eman zien arreta, eta aurreko urtean, 139.377 turistari. Estatistika-datuetan ikus daitekeen bezala, bisitarien guztizkoaren beherakada txiki bat egon zen 2018an, 2017arekin alderatuta. Beherakada hori bisitari nazionaletan zein nazioartekoetan gertatu zen, baina nabarmenagoa izan zen bisitari nazionalen artean. Turismo-bulegoan arreta gutxiago jasotzeko arrazoiak turistak aldez aurretik informazio-materialarekin etortzen direlako izan daitezke (ostatuetan edo beste turismo-bulego batzuetan jasota) edo, une jakin batzuetan, bulegoan ilara ikustean, ez itxarotea erabakitzen dutelako eta alde egiten dutelako. Abuztua izan zen kontsulta gehien erregistratu ziren hilabetea.
AÑO 2018 | AÑO 2017 | |
---|---|---|
Total visitantes nacionales | 79.175 | 90.259 |
Total visitantes internacionales | 47.334 | 53.121 |
TOTAL VISITANTES | 126.509 | 139.377 |
Nacional | Internacional | TOTAL | |
---|---|---|---|
Enero | 2.229 | 574 | 2.803 |
Febrero | 2.268 | 565 | 2.833 |
Marzo | 6.155 | 1.310 | 7.465 |
Abril | 6.048 | 3.833 | 9.881 |
Mayo | 5.084 | 7.261 | 12.345 |
Junio | 6.369 | 5.669 | 12.038 |
Julio | 9.998 | 6.859 | 16.857 |
Agosto | 17.689 | 8.469 | 26.158 |
Septiembre | 8.182 | 7.154 | 15.336 |
Octubre | 6.658 | 4.211 | 10.869 |
Noviembre | 4.393 | 879 | 5.272 |
Diciembre | 4.102 | 550 | 4.652 |
TOTAL | 79.175 | 47.334 | 126.506 |
AUTONOMIA-ERKIDEGOA | PERTSONA KOP. |
---|---|
Andaluzia | 6.597 |
ARAGOI | 3.526 |
Asturias | 1.421 |
Kantabria | 567 |
Gaztela eta Leon | 4.712 |
Gaztela-Mantxa | 3.177 |
Katalunia | 13.203 |
Ceuta | 14 |
Euskadi | 6.860 |
Extremadura | 838 |
Galizia | 1.775 |
Balear Uharteak | 732 |
Kanariar Uharteak | 1.137 |
Errioxa | 819 |
Madril | 13.050 |
Melilla | 21 |
Murtzia | 2.346 |
Nafarroa | 8.902 |
País Vasco | 6.860 |
Valentzia | 9.478 |
Datu horietatik ondoriozta daiteke zein hiru autonomia-erkidegotatik etorri ziren bisitari gehien:
HERRIALDEA | PERTSONA KOP. |
---|---|
Alemania | 6.069 |
Andorra | 44 | Argentina | 2.130 |
Australia | 1.140 |
Austria | 381 |
Belgika | 884 |
Brasil | 401 |
Kanada | 748 |
Txile | 208 |
Txina | 144 |
Kolonbia | 376 |
Korea | 433 |
Danimarka | 230 |
AEB | 3.675 |
Frantzia | 14.532 |
Grezia | 114 |
Herbehereak | 2.216 |
Hungaria | 87 |
India | 33 |
Irlanda | 1.024 |
Israel | 222 |
Italia | 3.482 |
Japonia | 437 |
México | 589 |
Zeelanda Berria | 169 |
Europako iparraldeko herrialdeak | 437 |
Polonia | 284 |
Portugal | 531 |
Erresuma Batua | 3.348 |
Txekiar Errepublika | 111 |
Afrikako gainerakoak | 41 |
Amerikako gainerakoak | 665 |
Asiako gainerakoak | 154 |
Europako gainerakoak | 680 |
Errusia | 330 |
Hegoafrika | 81 |
Suitza | 476 |
Turkia | 28 |
Ukraina | 20 |
Uruguai | 144 |
Venezuela | 202 |
Datu horietatik ondoriozta daiteke zein hiru herrialdetatik etorri ziren bisitari gehien:
San Bartolome gotorlekuan arreta eman zitzaien pertsona gehienak nazionalak izan ziren (bisitarien % 71,98); bisitari atzerritarrak, berriz, % 15,43 izan ziren. Profilari dagokionez, gehienek familiarekin egin zuten bisita (bisitarien % 35,67).
2018. urtean, San Bartolome gotorlekuaren edukiak berritzeko azterlan bat egin zen, espazio hori hiriaren historiaren interpretazio-zentro bihur dadin. Azterlana egin ondoren, azaroan musealizazio-azterlan bat egitea eskatu zen, bai eta azken edukiak garatzea ere, irisgarritasunaren premisapean. Urtea amaitzean, musealizazio-aurreproiektua entregatu zen.
2018. urtean, Jesus eta Mariaren aterpetxean lo egin zuten erromesen kopuruak gora egin zuen apur bat 2017. urtearekin alderatuta (20.208); abuztua, iraila eta urria izan ziren bisita gehien izan zituen urteko aldia, eta, ondoren, apirila eta maiatza. Jatorri nazionaleko erromesen artean, madrildarrak eta bizkaitarrak nabarmendu ziren; nazioartekoen artean, berriz, Korea eta Italiakoak.
PEREGRINOS 2018 | |
---|---|
ENERO | 251 |
ESPAÑOLES | 60 |
EXTRANJEROS | 191 |
FEBRERO | 399 |
ESPAÑOLES | 63 |
EXTRANJEROS | 336 |
MARZO | 1.267 |
ESPAÑOLES | 490 |
EXTRANJEROS | 777 |
ABRIL | 2.554 |
ESPAÑOLES | 454 |
EXTRANJEROS | 2.100 |
MAYO | 3.028 |
ESPAÑOLES | 417 |
EXTRANJEROS | 2.611 |
JUNIO | 2.490 |
ESPAÑOLES | 514 |
EXTRANJEROS | 1976 |
JULIO | 1.691 |
ESPAÑOLES | 480 |
EXTRANJEROS | 1211 |
AGOSTO | 3.092 |
ESPAÑOLES | 1.145 |
EXTRANJEROS | 1.947 |
SEPTIEMBRE | 3.082 |
ESPAÑOLES | 519 |
EXTRANJEROS | 2.563 |
OCTUBRE | 1.886 |
ESPAÑOLES | 428 |
EXTRANJEROS | 1.458 |
NOVIEMBRE | 626 |
ESPAÑOLES | 194 |
EXTRANJEROS | 432 |
DICIEMBRE | 241 |
ESPAÑOLES | 142 |
EXTRANJEROS | 99 |
TOTAL 2018 | 20.607 |
Paderborneko erromesen aterpetxeak 4.702 erromes jaso zituen 2018an, eta horietatik heren bat Alemaniatik etorri zen. Aterpetxea 2006tik dago martxan eta Paderborneko Donejakue Bidearen Lagunen Elkartearen laguntzarekin kudeatzen da.